Krizová intervence

Hofmeisterová Veronika14

Osoby v nesnázích se často ocitají v různých v krizových situacích, proto je potřebné, aby pracovníci znali principy práce s osobu v krizi a uměli efektivně pomáhat a poskytovat základy krizové intervence obsahující potřebné dovednosti a předpoklady pro tuto práci. Samotní pracovníci na obcích přiznávají: „Stále více se v sociální oblasti potýkáme se složitějšími situacemi, jednáními, které mnohdy vedou k nalézání řešení v krizových situacích osob a je stále náročnější tyto situace tvz. ukočírovat.“ V rámci projektu „Nejsme na to sami“ je jednou z klíčových aktivit taktéž aktivit taktéž Krizové intervence.

Akreditovaný výcvik MPSV zajišťovala vzdělávací instituce Zřetel s.r.o. a byl určen pro sociální pracovníky pracující s osobami v nesnázích na obcích a na úřadu práce. Kurzu se účastnilo celkem 14 pracovníků s časovou dotací 48 hodin, který probíhal od ledna do konce dubna 2025. Vzdělávání přispělo k nácviku krizových situací a tréninku vhodných reakcí pracovníků na klienta.

Jedna z účastnic nácvik praktických dovedností zhodnotila slovy: „Vnímám velký posun pro mou praxi sociálního pracovníka, mám jistotu, jak postupovat, co říkat, co pomáhá. Využiju i v osobním životě.“ Další účastnice dodává: „Dostala jsem určitý návod, jak přistupovat ke krizovým situacím, a navíc jsme mohli pod dohledem lektora zkoušet tyto návody a techniky např. jak navázat kontakt, zmapovat situaci, jak pracovat s emocemi a přesunem zakázky.“ 

Pro zvládnutí výkonu této náročné pracovní pozice je důležité, aby pracovníci byli proškolováni průběžně a dlouhodobě. Další účastnice školení komentuje kurz shrnutím: „Domnívám se, že by toto školení měl absolvovat, a to alespoň informativně každý, kdo se sociální oblastí zabývá. Mě osobně to školení přineslo jakési to zklidnění jednak v tom, že práci odvádím odpovídajícím způsobem, ale také, že mám nyní hodnotný zdroj kam sáhnout, pokud si v některých situacích nebudu vědět rady. Z učiněných poznámek a podkladů mohu dost čerpat především ve formulacích pro jednání s klienty.“

Na základě získaných zpětných vazeb účastníků vzdělávacího kurzu Krizové intervence věříme, že průběžným vzděláváním a nabýváním praktických dovedností našich pracovníků, lze zlepšovat a zefektivňovat práci s osobami v nesnázích ve Zlínském kraji.