Zvětšit písmo

Zmenšit písmo

CZ

menu

Mentální postižení je stav, kdy je vývoj rozumových schopností dítěte zpomalený nebo omezený. Projevuje se zejména v oblasti myšlení, učení, komunikace a samostatného rozhodování. Děti s mentálním postižením mohou potřebovat více času na zvládnutí běžných dovedností a často vyžadují individuální podporu a přizpůsobení prostředí.

Míra postižení i způsob, jakým se projevuje, se může u jednotlivých dětí výrazně lišit — od lehčích potíží až po závažnější omezení v každodenním životě. Mentální postižení se obvykle dělí do několika kategorií podle závažnosti.

Klasifikace poruch intelektu podle WHO (ICD-11): Podle Mezinárodní klasifikace nemocí (ICD-11, WHO, 2022) se poruchy intelektu rozlišují na základě úrovně podpory, kterou dítě potřebuje:

  • Lehká porucha intelektu– dítě má zpomalený vývoj v oblasti myšlení, učení a řešení problémů, ale může zvládat základní každodenní úkoly s menší podporou.
  • Středně těžká porucha intelektu – dítě potřebuje pravidelnou podporu při osvojování praktických a sociálních dovedností; samostatnost je částečně omezena.
  • Těžká porucha intelektu– dítě vyžaduje výraznou pomoc v každodenním životě, jeho schopnost verbální komunikace a učení je značně omezena.
  • Hluboká porucha intelektu – dítě potřebuje trvalou péči a individuální přístup ve všech oblastech života; schopnosti komunikace, porozumění i učení jsou minimální.
  • Neurčený stupeň poruchy - používá se, když není možné přesně určit stupeň.

 

Přístup podle ICF (Mezinárodní klasifikace funkčních schopností): Rámec ICF pomáhá vidět dítě nikoli skrze diagnózu, ale v kontextu jeho konkrétních schopností, silných stránek a prostředí, v němž žije. Důraz je kladen na to, co dítě může zažít, dělat a zvládnout s odpovídající podporou:

  • Funkční schopnosti – např. schopnost komunikace, učení, sebeobsluhy, interakce s okolím.
  • Úroveň samostatnosti a zapojení – ve škole, v rodině, mezi vrstevníky, ve volnočasových aktivitách.
  • Prostředí – přístupnost informací, úpravy ve vzdělávání, podpora v komunitě.
  • Osobní faktory – emoční stabilita, přístup k učení, vztah k sobě, motivace.

 

Každé dítě je jedinečné a důležité je zaměřit se nejen na jeho obtíže, ale i na jeho silné stránky a možnosti dalšího rozvoje.

 

Užitečné odkazy:

www.spmpcr.cz

www.helpnet.cz/mentalni-postizeni/organizace

Aktualizováno:

Krajský úřad Zlínského kraje © 2025

Cookie lišta

Nahoru