Zvětšit písmo
Zmenšit písmo
Narození dítěte se sluchovým handicapem přináší do života rodiny novou výzvu, která vyžaduje otevřenost, trpělivost a hledání cest k porozumění. Komunikace, která je základem vztahu mezi rodičem a dítětem, získává nový rozměr. Rodiče se učí přizpůsobit své způsoby dorozumívání, vnímání i běžný rodinný život tak, aby podpořili vývoj dítěte a posílili jeho schopnost vyjadřovat se, chápat svět a navazovat vztahy.
Dítě potřebuje jistotu, že může být plnohodnotnou součástí společnosti, že jeho život má smysl, a že se může bezpečně rozvíjet i s odlišným způsobem vnímání zvuků a řeči. K tomu je třeba vytvářet prostředí, které podporuje komunikaci, začleňování mezi vrstevníky a celkovou samostatnost. Rodiny a děti se sluchovým postižením potřebují srozumitelnou a citlivou podporu – jak odbornou, tak lidskou – která je bude provázet na jejich cestě.
Kategorie sluchového postižení podle WHO:
Přístup podle ICF (Mezinárodní klasifikace funkčních schopností): Model ICF nabízí širší pohled na dítě – nejen přes úroveň sluchového postižení, ale v kontextu jeho možností a prostředí, v němž vyrůstá. Sluchový handicap tak není vnímán pouze jako zdravotní omezení, ale jako součást komplexního fungování dítěte v jeho každodenním životě:
Užitečné odkazy:
www.helpnet.cz/sluchove-postizeni/organizace-sluchove-postizenych
Aktualizováno:
Krajský úřad Zlínského kraje © 2025