Zvětšit písmo

Zmenšit písmo

CZ

menu

Narození dítěte se sluchovým handicapem přináší do života rodiny novou výzvu, která vyžaduje otevřenost, trpělivost a hledání cest k porozumění. Komunikace, která je základem vztahu mezi rodičem a dítětem, získává nový rozměr. Rodiče se učí přizpůsobit své způsoby dorozumívání, vnímání i běžný rodinný život tak, aby podpořili vývoj dítěte a posílili jeho schopnost vyjadřovat se, chápat svět a navazovat vztahy.

Dítě potřebuje jistotu, že může být plnohodnotnou součástí společnosti, že jeho život má smysl, a že se může bezpečně rozvíjet i s odlišným způsobem vnímání zvuků a řeči. K tomu je třeba vytvářet prostředí, které podporuje komunikaci, začleňování mezi vrstevníky a celkovou samostatnost. Rodiny a děti se sluchovým postižením potřebují srozumitelnou a citlivou podporu – jak odbornou, tak lidskou – která je bude provázet na jejich cestě.

Kategorie sluchového postižení podle WHO:

  • Mírné sluchové postižení – dítě slyší hlasitější zvuky, ale má potíže s rozlišením řeči, zvláště v hlučném prostředí.
  • Středně těžké postižení – dítě rozumí řeči pouze s naslouchadlem nebo jinou kompenzační pomůckou.
  • Těžké postižení – dítě nerozumí běžné mluvené řeči ani s pomůckami, komunikace probíhá vizuálně (např. znakový jazyk, odezírání).
  • Hluboká ztráta sluchu až hluchota – dítě nevnímá zvukové podněty, komunikuje výhradně vizuálně nebo prostřednictvím alternativních systémů.

 

Přístup podle ICF (Mezinárodní klasifikace funkčních schopností): Model ICF nabízí širší pohled na dítě – nejen přes úroveň sluchového postižení, ale v kontextu jeho možností a prostředí, v němž vyrůstá. Sluchový handicap tak není vnímán pouze jako zdravotní omezení, ale jako součást komplexního fungování dítěte v jeho každodenním životě:

  • Funkční schopnosti dítěte (např. porozumění řeči, komunikace, rozvoj řečových dovedností).
  • Úroveň samostatnosti a účasti ve školním prostředí, mezi vrstevníky a ve společnosti.
  • Podmínky prostředí – dostupnost tlumočníků, akustická úprava prostoru, vstřícnost okolí ke komunikaci.
  • Osobní faktory – motivace, emoční odolnost, schopnost adaptace a volba komunikačního stylu.

 

Užitečné odkazy:

www.tamtam.cz

www.helpnet.cz/sluchove-postizeni/organizace-sluchove-postizenych

www.ruce.cz/clanky/94-seznam-organizaci 

www.cun.cz

Aktualizováno:

Krajský úřad Zlínského kraje © 2025

Cookie lišta

Nahoru