Zvětšit písmo

Zmenšit písmo

CZ

menu

Jestliže se narodí dítě se zrakovým handicapem, často přichází potřeba přehodnotit dosavadní představy o jeho vývoji a budoucnosti. Rodiče se učí přizpůsobit své vnímání i každodenní fungování tak, aby dítěti umožnili rozvíjet své schopnosti a orientovat se ve světě i s omezeným či chybějícím zrakem.

Důležité je podporovat dítě v navazování pozitivního vztahu k sobě samému, posilovat jeho sebedůvěru, schopnost komunikace a orientace v prostoru i vztazích. Stejně tak je klíčové vytvářet bezpečné a podnětné prostředí pro jeho všestranný rozvoj a aktivní začleňování do společnosti. Rodiny, děti i dospívající se zrakovým handicapem potřebují podporu, která jim bude oporou při překonávání každodenních výzev i při hledání vlastních cest k samostatnosti.

Kategorie zrakového postižení podle WHO:

  1. Mírné zrakové postižení - snížená ostrost vidění, ale dítě se ještě orientuje zrakem bez výrazné
  2. Středně těžké postižení - dítě potřebuje výraznou zrakovou korekci nebo kompenzační pomůcky.
  3. Těžké postižení - zrak je omezen natolik, že dítě využívá primárně jiné.
  4. Slepota - žádné funkční vidění, dítě je odkázáno na sluch, hmat a orientační pomůcky.

 

Přístup podle ICF (Mezinárodní klasifikace funkčních schopností): Tento přístup umožňuje vnímat dítě ne skrze jeho omezení, ale v širším kontextu jeho možností a prostředí, ve kterém vyrůstá. Rámec ICF zdůrazňuje, že zrakový handicap není jen medicínský stav, ale zahrnuje:

Funkční schopnosti dítěte (např. orientace, čtení, komunikace).

Úroveň samostatnosti a participace ve škole, mezi vrstevníky a ve společnosti.

Podmínky prostředí – přístupnost informací, vhodnost školního prostředí, přístup okolí.

Vlivy osobních faktorů – motivace, temperament, adaptace.

 

Užitečné odkazy:

www.tyfloservis.cz

www.tyfloservis.cz/organizace-pomahajici-nevidomym

www.katalogpo.upol.cz/zrakove-postizeni-nebo-oslabeni-zrakoveho-vnimani 

Aktualizováno:

Krajský úřad Zlínského kraje © 2025

Cookie lišta

Nahoru