Zvětšit písmo
Zmenšit písmo
Jestliže se narodí dítě se zrakovým handicapem, často přichází potřeba přehodnotit dosavadní představy o jeho vývoji a budoucnosti. Rodiče se učí přizpůsobit své vnímání i každodenní fungování tak, aby dítěti umožnili rozvíjet své schopnosti a orientovat se ve světě i s omezeným či chybějícím zrakem.
Důležité je podporovat dítě v navazování pozitivního vztahu k sobě samému, posilovat jeho sebedůvěru, schopnost komunikace a orientace v prostoru i vztazích. Stejně tak je klíčové vytvářet bezpečné a podnětné prostředí pro jeho všestranný rozvoj a aktivní začleňování do společnosti. Rodiny, děti i dospívající se zrakovým handicapem potřebují podporu, která jim bude oporou při překonávání každodenních výzev i při hledání vlastních cest k samostatnosti.
Kategorie zrakového postižení podle WHO:
Přístup podle ICF (Mezinárodní klasifikace funkčních schopností): Tento přístup umožňuje vnímat dítě ne skrze jeho omezení, ale v širším kontextu jeho možností a prostředí, ve kterém vyrůstá. Rámec ICF zdůrazňuje, že zrakový handicap není jen medicínský stav, ale zahrnuje:
Funkční schopnosti dítěte (např. orientace, čtení, komunikace).
Úroveň samostatnosti a participace ve škole, mezi vrstevníky a ve společnosti.
Podmínky prostředí – přístupnost informací, vhodnost školního prostředí, přístup okolí.
Vlivy osobních faktorů – motivace, temperament, adaptace.
Užitečné odkazy:
www.tyfloservis.cz/organizace-pomahajici-nevidomym
www.katalogpo.upol.cz/zrakove-postizeni-nebo-oslabeni-zrakoveho-vnimani
Aktualizováno:
Krajský úřad Zlínského kraje © 2025