Zvětšit písmo
Zmenšit písmo
Logopedické vady jsou poruchy řeči a jazyka, které ovlivňují schopnost jasně a srozumitelně komunikovat. Týkají se výslovnosti, gramatiky, slovní zásoby, porozumění i vyjadřování. Příčinou může být opožděný vývoj, genetika nebo poškození nervového systému.
Mezi nejčastější logopedické vady patří:
Typy poruch se označují příponou -ismus – např. sigmatismus (vadná výslovnost sykavek), rotacismus (problémy s „r“), lambdacismus (s „l“). Nejčastější je nesprávná výslovnost sykavek (c, s, z, č, š, ž), kdy jazyk vyčnívá mezi zuby – dítě „šlape na jazyk“ nebo „šišlá“. Často se také vyskytuje ráčkování (problémy s „r“, „ř“).
Užitečné odkazy:
Projevy: narušená plynulost řeči, poruchy porozumění, těžkosti při pojmenovávání, parafázie – záměny hlásek nebo slov.
Užitečné odkazy:
Projevy: nejprve je opožděn vývoj slovní zásoby a porozumění, později přetrvává chybná výslovnost hlásek, řeč se ale postupně vyvíjí a dítě obvykle později dosáhne komunikační úrovně odpovídající věku.
Užitečné odkazy:
logopedie-praha9-schaeferova.cz – Poruchy vývoje řeči
Projevy: chudá slovní zásoba, krátké věty (často jen jedno–dvouslovné), nesprávný slovosled, chybné koncovky, vynechávání slov, řeč bývá nesrozumitelná, dítě má potíže i s porozuměním delším větám.
Užitečné odkazy:
logopedie-praha9-schaeferova.cz – Poruchy vývoje řeči
Užitečné odkazy:
Jedná se o komplexní poruchu, která nezasahuje jen samotnou řeč, ale i psychiku dítěte a jeho sociální interakce. Koktavost je často nepředvídatelná – někdy dítě mluví plynule, jindy se zadrhává. Koktavost často doprovází psychické napětí, stud nebo fyzické projevy (např. tiky, sevřený výraz). Důležité je citlivé a podporující okolí, které dítě nestresuje a vytváří bezpečný prostor pro komunikaci.
Užitečné odkazy:
Na rozdíl od koktavosti není řeč přerušována zadrháváním, ale je příliš rychlá, plynulá a těžko srozumitelná – jako by „předbíhala myšlenky“.
Užitečné odkazy:
https://sancedetem.cz/charakteristika-poruch-reci
https://sancedetem.cz/deti-s-poruchami-reci
Dítě může působit uzavřeně, vyhýbá se kontaktu, nestýká se se spolužáky, přestává mluvit při příchodu dospělého. Přesto často okolí pozorně vnímá a komunikuje jinak – například gesty nebo kresbou.
Projevy: němost v konkrétním prostředí (např. ve školce, ve škole), komunikuje jinak – gesta, šepot, psaní, kreslení, často velmi úzkostlivé a stydlivé dítě, vyhýbá se očnímu kontaktu, drží se rodičů, někdy se objevuje také enuréza (noční pomočování) nebo enkopréza (neovládání stolice).
Mutismus často vzniká kolem nástupu do mateřské školy nebo školy. Častěji postihuje děvčata.
Užitečné odkazy:
autismport.cz – Mutismus a PAS
Aktualizováno:
Krajský úřad Zlínského kraje © 2025